AAC – Alternatywne i Wspomagające Metody Komunikacji (ang. Augmentative and Alternative Communication)
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji mają za zadanie ułatwić dziecku z trudnościami komunikacyjnymi wymianę informacji z otoczeniem oraz rozwinąć jego zdolności językowe. Dzieci, u których rozwój mowy przebiega z opóźnieniem dzięki zastosowaniu metod takich jak Makaton czy też symbole PCS mają szansę wyrażać swoje potrzeby i pragnienia. Podparcie komunikatów werbalnych gestem lub symbolem ułatwia zrozumienie komunikatu i – co najważniejsze – daje małemu człowiekowi szansę na samodzielne posługiwanie się danym systemem komunikacyjnym. Jest to niezwykle ważne dla prawidłowego rozwoju społeczno-emocjonalnego i poznawczego dziecka. Buduje poczucie skuteczności i kompetencji, pobudza do inicjatywy i kontaktu z otoczeniem. Wbrew obiegowym opiniom, według których wprowadzenie do komunikacji dziecka gestów lub symboli powoduje „rozleniwienie” i zatrzymuje rozwój mowy, wieloletnie doświadczenia specjalistów posługujących się AAC wyraźnie pokazują, że jest inaczej. Wprowadzenie wspomagających metod komunikacyjnych sprawia, że dzieci mają coraz większą motywację do posługiwania się mową, jeżeli tylko są w stanie mówić. Pamiętajmy, że gestom i symbolom zawsze towarzyszy słowo. W przypadku dzieci niemówiących wprowadzenie alternatywnego sposobu komunikacji może okazać się jedyną szansą małego człowieka na skuteczne porozumiewanie się z innymi.
Serdecznie zapraszamy do zapisu na konsultacje lub zajęcia z zakresu komunikacji alternatywnej i wspomagającej.
TERAPIA – 501 989 669, kontakt@przystanszkraba.pl
KONSULTACJA – 798 279 282, kontakt@przystanszkraba.pl
Praktyka zawodowa pokazała nam dużą wartość alternatywnych i wspomagających sposobów komunikacji, dlatego rozwijamy wiedzę i umiejętności w tym zakresie. Kształcimy się w zakresie metody Makaton, uczestniczymy również w szkoleniach i superwizjach z zakresu AAC w Stowarzyszeniu Rehabilitacyjnym Centrum Rozwoju Porozumiewania pod kierunkiem dr Magdaleny Grycman.
Zachęcamy do zapoznania się z lekturami dotyczącymi metod AAC:
Błeszyński, J.J. (red. 2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Grycman M., Smyczek A. (red.) (2004). Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC. Kraków: Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”.
Tetzchner, S., Martinsen, H. (2002). Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Warszawa: Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”.
A także do odwiedzenia stron www:
http://www.makaton.pl
http://www.aac.netidea.pl